Martiniplaza, goudkleurige eyecatcher!
Wie over de drukke Ringweg-Zuid in de stad Groningen rijdt, zal het meteen opvallen. De aan deze weg grenzende evenementenlocatie Martiniplaza springt sinds deze maand enorm in het oog door een antraciet met goudkleurige gevel!
Martiniplaza in de stad Groningen, gelegen op een zichtlocatie aan de A7, is de grootste evenementenlocatie van Noord-Nederland voor congressen (nationaal en internationaal), beurzen, theater, entertainment en topsport. Jaarlijks trekt het gemiddeld ruim 500.000 bezoekers. Martiniplaza, gebouwd in 1969, is door de decennia heen een enigszins gedateerd complex geworden, dat daarom nu - opdracht van de directie - fasegewijs onderhanden wordt gemoderniseerd. In dat kader renoveert bouwbedrijf Dijkstra Draisma uit Dokkum momenteel de achtergevel van het complex en brengt het binnen, in het restaurant en enkele andere ruimten, brandwerende wanden aan.
Nutma Schilders
Als vaste onderaannemer van het bouwbedrijf voert Nutma Schilders uit Metslawier het schilderwerk aan de achtergevel uit. “Deze upgrade was hard nodig, want de uitstraling van die gevel was nogal gedateerd”, zegt eigenaar-directeur Arnold Nutma van het schildersbedrijf.
Martiniplaza schakelde Team 4 Architecten uit de stad Groningen in om een nieuwe look te bedenken voor de - aan de A7 grenzende - achtergevel. “De architecten wilden iets bijzonders creëren en raakten geïnspireerd door de goudkleurige wolkenkrabber 63 building in Seoul (zie ook kader, red.) die volledig in de Keim-verf staat. Zij wilden op de achtergevel ook graag iets doen met een goudkleur, in combinatie met antracietkleurige banen, en zo kwamen ze bij ons terecht”, legt verftechnisch adviseur Eric van Duiven van Keim Nederland uit.
Een bijzonder project
“Het aanvankelijke plan van de architecten was om twee keer een dekkende, goudkleurige muurverf aan te laten brengen, zodat het complex een 63 building-achtige uitstraling zou krijgen, maar dat bleek bij de Martiniplaza niet haalbaar te zijn”, zegt Van Duiven. “We hebben hier namelijk te maken met gevelisolatie, afgewerkt met sierpleister, en dus een korrelvormig oppervlak. Dat geeft toch een iets andere look, omdat je dan breking van licht krijgt. Als Keim zijn we daarom gaan kijken naar een andere oplossing hoe de lichtreflectiewaarde van onze verf, in combinatie met goud, optimaal tot zijn recht zou kunnen komen op de gevel. Samen met Nutma Schilders vonden we de oplossing. We hebben een geschikte, gele ondergrondkleur uitgezocht en besloten om daaroverheen een lasur, een semi-transparante afwerking, als eindlaag aan te brengen. De dekkracht van deze lasur is heel goed, omdat er bladgouddeeltjes in zitten.”
Keim stemde de gele ondergrondkleur ook af op de contrasterende antraciet kleur die eveneens op de achtergevel komt en als het ware door de goudkleur heen golft. Ook de aanvankelijk gekozen tint antraciet moest in het ontwerp van Team 4 Architecten worden bijgesteld. “Ze hadden een te donkere tint in het ontwerp, waardoor de kans bestond dat het isolerende polystyreen hierdoor zou gaan werken en dat de verf er na verloop van tijd af ging vallen”, legt Van Duiven uit. “Op ons advies heeft Team 4 Architecten toen gekozen voor een iets lichtere kleur antraciet met een lichtreflectiewaarde die wèl kan op gevelisolatie.”
Een bijzondere techniek
Na de gevel eerst goed onder hogedruk te laten reinigen om het te ontdoen van vuil- en groenaanslag, konden de schilders in juli met het project van start. Volgens het verftechnisch advies van Keim werd voor de gele ondergrondkleur Soldalan-ME, een waterwerende, strijkklare silicaat muurverf op basis van de bindmiddelcombinatie kiezelsol en waterglas, aangebracht, verdund met 10 procent Keim Soldalan-Verdunning. “Soldalan-ME is een product met een goede hechting op oude, andersoortige verflagen en niet-zuigende ondergrond”, zegt Van Duiven. Voor het goudeffect op de gevel brachten de schilders de semi-transparante afwerking Design Lasur (met bladgouddeeltjes) aan. “Deze verf wordt in dit Martiniplaza-project verdund met twintig procent Keim Fixatief, een bind-, verdunnings-, en fixeermiddel op basis van puur vloeibaar kaliumsilicaat. Zou houd je enerzijds de kosten voor de opdrachtgever binnen de perken, want verf met bladgoud is duur, en anderzijds bied je hem esthetisch toch echt goud.”
De geveldelen die afgewerkt moesten worden in een antraciet kleur, werden geschilderd met Soldalan ME. Om de goud- en antracietvlakken strak op de gevel aan te kunnen brengen, hadden de schilders veel tape voor de belijning nodig. “Tot onze frustratie bleek de tape slecht te hechten op de goudkleurige grondverf en viel er daardoor telkens af. Dat heeft ons veel kostbare tijd gekost. We hebben zonder succes diverse tapemerken geprobeerd. Uiteindelijk lukte dat met een blauwe steentape”, zegt projectleider Jacob Hoekstra van Nutma Schilders.
Van Duiven knikt en vult aan: “Ook het schilderwerk was een uitdaging. Alles is gedaan met de roller, maar je hebt hier geen gladde ondergrond en daarnaast ook nog te maken met gouddeeltjes, Dan vroeg dus om precisiewerk. Je moet aanzetten voorkomen. Door het lijnenspel in het ontwerp zijn er veel overgangen. De verf herbergt allemaal gouddeeltjes die je, net als metallics, moet nakwasten in de overgang. Daar heb je twee vaklieden voor nodig, zeker als de verf snel aandroogt.” In totaal zette Nutma Schilders driehonderd vierkante meter geveloppervlak in een goudkleur en zeshonderd vierkante meter in antraciet. Hoekstra vertelt dat er - op basis van enkele proefvlakken - uiteindelijk werd gekozen voor een schapenvachtroller van ProGold, omdat deze, volgens hem, het mooiste afwerkresultaat geeft op grote vlakken.
Teamwork
Nutma Schilders zette op het project dagelijks gemiddeld vier vaklieden in, die in juli aan de klus begonnen. “We hebben hier de keuze voor spuitapplicatie overwogen om arbeidstijd te besparen, maar dat bleek in de praktijk niet uitvoerbaar ”, zegt Nutma. Van Duiven haakt hierop in: “Als je de Design Lasur door de spuit haalt, verzandt het bindmiddel en de in de verf aanwezige, relatief grote deeltjes bladgoud vragen om een enorm grote nozzle. Het eindresultaat wordt dan niet mooi en de verf dwarrelt dan alle kanten op. Met een gevoede roller afwerken zou eventueel nog een optie zijn, maar daar waren de kleurvlakken hier eigenlijk net weer te klein voor.”
Medio oktober werd het buitenschilderproject afgerond. Nutma is tevreden over het eindresultaat. “Design Lasur heeft een mooiere uitstraling dat bijvoorbeeld goudverf, oftewel goud die in een latexverf wordt verwerkt dat op den duur ook gaat verpoederen. Het grote voordeel van Keim vind ik dat hun verf verkiezelt met de ondergrond en ook kleurechtheid houdt in vergelijking tot latexverven.” De vestiging van grossier Olijslager Verf leverde alle verf.